Velkommen til Bøler Idrettsforenings friidrettsgruppe

Sykkeltrening i Østmarka og nærområdene

Aksjonsradiusen med sykkel blir meget stor. Med utgangspunkt i vårt eget område kan vi derfor nå langt av gårde. Dette gir utallige muligheter for spennende og utfordrende sykkelruter både på racer- og terrengsykkel. Sykling har den fordel at den passer for både kvinner og menn uansett kroppsbygning og treningstilstand, og at den gir liten belastning på bevegelsesapparatet og derfor minimal skaderisiko.

For oss som har utgangspunkt i Oppsal/Ulsrud/Bøler/Bogerud/Skullerud/Nordstrand området, har jeg følgende forslag, som dekker både racer- og terrengsykling:

Med racersykkel

Kjør til Skullerudkrysset, der hvor Europaveien går henholdsvis til Oslo og utover mot Ski og Enebakk. På venstre side, mot Brenna, går det en sykkelsti av så god kvalitet at det ikke er noe problem å kjøre med racer. Når du har kjørt forbi avkjørselen til Grønmo og kommet til Klemetsrud, kan du bare velge Enebakkveien mot Sværsvann hvis du har racer. Her har du mulighet til å kjøre til både Ski og Enebakk langs lite trafikkerte veier. En nydelig rute er det hvis man sykler rett frem langs Enebakkveien til Sværsvann. Der har du to muligheter: Rett frem mot sør, eller til høyre. Dersom du velger å følge veien rett frem, kommer du til slutt til en rundkjøring ved Vik i Ytre Enebakk, hvor du enten kan kjøre til venstre og videre til Tangen bru, eller til høyre mot Jørgenrud, Kråkstad og Ski. Avstanden fra Bøler til Vik er 24 km.

Fra Tangen bru kan du kjøre til venstre og rundt hele Enebakk, her er ruten identisk med traseen for sykkelrittet Enebakk Rundt. Dette blir i alt 85 kilometer, du vil dermed ha kjørt rundt hele Østmarka, men akkurat denne strekningen er nok litt kjedelig, du sykler blant annet gjennom Lillestrøm og Strømmen, og det blir lite motiverende å sykle denne ruten så altfor ofte.

Ved Tangen bru kan du derfor med hell i stedet svinge til høyre. Her kommer du til Østfold. Her er veiene beskjedent trafikerte og ideelle for racersyklisten. Det østfoldske landskapet med sin veksling mellom skog og kornåkere utgjør en vakker ramme om treningsturen, og beviser at naturopplevelse og trening kan gå hånd i hånd. Mjærvatnet på venstre hånd forsterker skjønnheten i landskapet. Efter fire kilometer når du fylkesgrensen, som er avmerket ved en stor bautasten. Nå har du kjørt 33 kilometer fra Bøler. Mindre enn en kilometer senere kommer du til et nytt kryss. Velger du her veien til høyre kommer du til Elvestad, hvor denne vakre og lite trafikerte veien løper inn på Europavei 18. Det er 40 kilometer fra Bøler til Elvestad.

Imidlertid er det nok duket for større naturopplevelser hvis du i stedet tar veien opp til venstre i dette første krysset efter fylkesgrensen. Her forteller skiltet deg at veien går til Spydeberg. Du sykler over en bro og kommer nokså umiddelbart inn i en voldsom og utfordrende oppoverbakke på over en kilometer. Omgitt som du er av vakre bondegårder og fruktbare åkermarker ledsages din utfoldelse av estetisk nytelse i naturen, særlig når Mjærvannet blinker oppmuntrende til deg der du forserer den lange bakken. Til Spydeberg er det 41 km fra Bøler, og hvis du snur her blir det en flott åttemilstur.

Mange finner det imidlertid mer motiverende å kjøre en rundløype i stedet for å sykle en strekning frem og den samme tilbake lands landeveien. Ved bensinstasjonen går en vei opp til høyre. Den følger du til du kommer til Siggerud, hvor det er et kryss. Hit er det 14-15 kilometer fra Bøler. Hvis du kjører til høyre kommer du til Vevelstad og Langhus før du kjører gjennom Ski sentrum, som ikke er så avskrekkende som det kan høres. Ski er ingen storby, veien er av høy standard og du er raskt ute av sentrumsområdet. Her kan du sykle mot sør, og velge veien mot Kråkstad. Her er trafikken minimal, og fra Kråkstadkrysset, hvor du har Kråkstad kirke på høyre hånd, tar du til venstre. Hvis du ikke velger veien til venstre som efter tre kilometer vender tilbake til Ski, men velger vei nr.154 mot Jørgenrud, får du her en storartet sightseeingtur forbi blant annet to vakre, typiske næringsrike lavlandssjøer omkranset av sivskog, Midsjøvatnet og Nærevatnet,  hvor det i sommerhalvåret nesten alltid står gjeddefiskere langs veikanten. Efter en stund kommer du så til Jørgenrud, hvor det er et kryss hvor du har muligheten til å kjøre til venstre eller høyre. Sykler du til høyre, kommer du først opp en bakke, så forbi et ridesenter på bakketoppen før du kommer til et bølgende landskap med vannene Gjetsjø og Langen på venstre side. Efter en meget bratt oppoverbakke er det fire kilometer igjen til Vik i Ytre Enebakk, som jeg snakket om ovenfor. Til venstre i Jørgenrud-krysset fører veien til Siggerud. Herfra kjører du bare rette veien til Sværsvann igjen.

Med terrengsykkel

Med terrengsykkel kan du kjøre overalt og kombinere asfalt, grus og om du vil sti på samme tur, så det er ikke uten grunn at denne sykkeltypen har blitt så populær. Hvis du kjører terrengsykkel, kan du kjøre den samme ruten som beskrevet ovenfor, helt til du kommer til toppen av bakken ved Klemetsrud Kirke. Nå ser du at det går en grusvei inn til  venstre, hvor det på et skilt står "Østmarkkapellet." Du kan ta deg en tur langs grusen til dette Østmarkkapellet, eller du kan kjøre forbi denne veien inn til venstre, og følge sykkelstien som her løper parallellt med Enebakkveien, så kan du fortsette til du kommer til litt bortenfor Sværsvann. Da ser du et skilt hvor det står "Sandbakken." Hvis du svinger inn her, kommer du først til en stor parkeringsplass, så til en lang og nydelig oppoverbakke til Sandbakken sportsstue. Fra Sandbakken går det så sykkelvei gjennom skogen til Skjelbreia og Vangen. Du kan også følge grusveien helt til Bysetermosen, og  videre sydover til du du blir hilset velkommen av Rausjøs og Børtervanns blanke vannspeil. Det er flotte bakker med jevne mellomrom langs hele løypen, og ikke minst er stedene hele veien naturskjønne, varierte og spennende. Fra Bysetermosen kan du også kjøre ned til Fjell. Herfra må du riktignok sykle langs asfalten hjem igjen dersom du da ikke snur og kjører tilbake.

Et alternativ til dette er, hvis du liker å kjøre litt tempopreget kombinasjon grus/asfalt, å kjøre videre langs Enebakkveien forbi innkjørselen til Sandbakken, og ta av til venstre der det står Fjell. Ved Fjell får du et nydelig panorama over Bindingsvann før du tar Rausjøveien til venstre i T-krysset og tar fatt på tre kilometer med uavbrutte, herlige oppoverbakker til Bysetermosen. Herfra kan du legge veien til venstre mot Vangen eller til høyre mot Rausjø og Børtervann. Det er absolutt ikke noe i veien for å kjøre terrengsykkel på asfalt, men du må regne med at med en gitt kraftinnsats vil hastigheten ligge 5-7 km/t under hva du ville oppnå med en racersykkel.

Noen avstander: Fra Bøler er distansen elleve kilometer til Sværsvann, 16 kilometer til Fjell hvis du sykler storveien. Fra Fjell er det tre kilometer til Bysetermosen, fra Bysetermosen er det fire til Vangen og mellom fem og seks til Børtervann. Det betyr at fra Bøler til Vangen er det 24 kilometer, til Børtervann 25. Bøler-Vangen-Bøler blir således til en tur på 48 kilometer, legger du turen innom Børtervann kommer du opp i 56. Forøvrig er det et viktig poeng at en slik tur-retur rute på terrengsykkel, hvor mye av syklingen foregår langs grusveiene i "skauen," ikke i det hele tatt fortoner seg som kjedelig, noe som utvilsomt skyldes den psykologiske effekten av de mange sanseinntrykkene og impulsene fra det naturlige skogslandskapet kontra de lange rette veistrekningene man typisk møter på landeveien.

En annen fin terrengsykkelrute er å ta utgangspunkt i vårt alles Nøklevann: Hvis du kjører rundt hele Nøklevann er det åtte kilometer, du kan legge til to hvis du tar Skraperudtjern i tillegg. Nå vil du antagelig ganske raskt finne at du får lyst til å kjøre litt videre fra Nøklevann. Da kan du ta av til Mariholtet. Avkjørselen til Mariholtet er lett å få øye på når du kjører rundt vannet der den ligger noen hundre meter fra Sarabråten på østsiden av vannet. Når du er kommet til Mariholtet tar du veien til venstre. Den fører deg til Ellingsrud parkeringsplass. Fortsett til du kommer til et kryss der hvor asfaltveien starter. Hit er det tolv kilometer fra Bøler. I dette krysset kjører du så til høyre. Nå skal du ikke kjøre til venstre og inn i tettbebyggelsen, men rett frem og opp en ganske bratt bakke. Efter denne bakken møter du en tilsvarende nedoverbakke før du kommer til et kryss hvor du holder til høyre. Nå skal du forbi Rasta til du kommer til Skårer. Ved Skårer holder du utkikk efter skiltet hvor det står "Losby." Du kjører på asfaltveien til du kommer til et ridesenter, hvor det endelig er slutt på asfalten. Dette er Losby. Ved ridesentret kjører du av til høyre, og ganske umiddelbart ser du den store, hvite og for tiden ubebodde hovedbygningen på det gamle og ærverdige Losby bruk på venstre side. Du skal nå videre på veien mot Mønevann. Før du kommer til Mønevann går det en vei til venstre, som fører til Ramstadsjøen. Veien rett frem er veien mot Mønevann. Det er 21-22 kilometer til Mønevann fra Bøler. Ved bommene ved Mønevann har du to muligheter: Du kan kjøre forbi bommen til høyre, og tre kilometer med uavbrutt og til dels ekstrem stigning venter deg opp til Halssjøen og Dretvatn. Veien går enda noen kilometer til Bjønnebete. Da har du syklet omtrent 26 kilometer fra Bøler.

Det andre alternativet ved Mønevann er at du stedet for å velge veien som går bratt opp fra høyre, sykler forbi den bommen du møter rett frem når du kommer fra Losby, slik at du kommer på en vei som går rett sørover. Her veksler opp- og nedoverbakker i et idyllisk landskap hvor du blant annet får å skue hele Mønevann og Røyrivann før veien går til den vakre Skålsjøen hvor veien stopper. Hit er det litt over 27 kilometer fra Bøler. Tur-retur blir altså 52-53 kilometer.